21.12.2009

Håholmen Havstuer

... for et hærlig sted! I helgen var jeg der sammen med jobben min. Vi skulle ha julebord og feire 25 års jubileum. Håholmen Havstuer har plass til 100 gjester. Men ettersom dette var de siste dagene stedet var åpen før jul så var vi så heldig å få ha hele øya for oss selv.

Håholmen er et værneverdig fiskevær på Hustadvika. Håholmen har vært klippfiskvær siden begynnelsen av 1700-tallet. I 1898 kjøpte Bård Bergseth, Ragnar Thorseths morfar, stedet og slo seg ned der. Været var i drift frem til 1960 og familien Bergseth bodde der fast frem til 1978. Siden 1989 har Ragnar Thorseth med familie gitt det 300 år gamle fiskeværet nytt liv. Igjen er den værbitte og vakre øya igjen blitt et attraktivt møtested for mennesker.

Yttersida av den 50 mål store øya danner en siste skanse mot storhavet og leia like utenfor. På innersiden finnes en sjelden vakker naturhavn, godt skjermet for allslags vær. Et trettitalls bygninger - flere fra 17- og 1800-tallet gir Håholmen preg av en intim landsby og ekte kysthistorie, og allt stod til vår disposisjon!

Med en gang jeg satte mine ben på øya kjente jeg roen senke seg over meg. Allt julestress var som blåst bort med vinden. Vi hadde tre hærlige dager på denne øya. Med strålende vær, vakker natur, godt selskap og nydelig god mat.

Hit skal jeg reise igjen!


















For å komme til Håholmen parkerer man bilen på Geitøya på Atlanterhavsveien og tar båt ut til øya. Atlanterhavsveien er en veiforbindelse mellom kommunene Averøy og Eide på Nordmøre i Møre og Romsdal. Veien er 8274 meter lang og består av 8 broer og går over en hel del holmer og skjær. I 2005 ble Atlanterhavsveien kåret til Århundrets byggverk 1905 - 2005. Et sted verdt å besøke, sommer som vinter!










2 kommentarer:

  1. Så utrolig fint der var og vakre bilder! Jeg blir med en gang!!!!
    Vært på Moa med pappa idag, fra 13 til 20 -SLITSOMT!!!!!!!! Men vi fikk unna det meste. Møtte mor di.
    Tenker du koser deg med tvillingene.
    Vi drar til Stranda på onsdag formiddag. Gleder meg til skikkelig late dager på hytta!!!
    Klem

    SvarSlett
  2. Hei!
    Så gøy at du vil være med på giveawayen min! :)
    Veldig koselig blogg du har!

    -June

    SvarSlett